Spotlight: Thørnblad

I Spotlight tar vi en prat med produsenter og beatmakere som sjelden får like mye oppmerksomhet som hovedartisten. I dette intervjuet tok vi en prat med den teknisk begavede beatmakeren Thørnblad

I korte trekk, hvem er Thørnblad?
På dagtid er jeg produsent av hiphop-musikk, beatmaker, studionørd, mixtech og innspillingstekniker i Suset Lydstudio. På kveldstid er jeg pappa og Batman. «Beklager at jeg ikke alltid rekker fram når signalet er tent»

Når starta du med musikken?
Så snart jeg lærte meg å slå på grytelokk og kasseroller. I 10-12 års alderen utviklet interessen for teknikk seg. Alt av elektronikk skrudde jeg fra hverandre. Elsket radioer. Måtte forsøke å forstå hva som var “inni der”. Kort rapkarriere først (sikkert ikke den eneste), men interessen for beats og hiphop-produksjon starta rundt 15 års alderen. Ble nettopp 31, så kan vel skryte på meg 15 år da.

Hva slags utstyr brukte du da du starta og hva bruker du nå?
Jeg starta med Reason. Versjon 4 for å være helt eksakt. Irritasjonen over at jeg ikke kunne hoste plugins på daværende tidspunkt vokste og jeg beveget meg da over til Maschine. Sistnevnte bruker jeg også pr dags dato. Det er en software/hardware hybrid. Pads som på en MPC, men også muligheten til å bruke andre Vst-instrumenter i samme pakka. Det er tøft. Følte etterhvert at noe også mangla i Maschine og flytta meg da over til Logic. Pro X (for spec-hoesa). Ennå ikke oppgradert til nyeste update i frykt for å miste data under pågående prosjekter. I dag manøvrerer jeg en setup hvor Logic er hovedstasjon og Maschine kjøres som en plugin i Logic.


Hvilken tidligere utgivelse er du mest fornøyd med å ha vært en del av?
De siste Big Daddy Karsten og Pant-greiene er vel kanskje noe av det jeg er mest fornøyd med. Ellers liker jeg godt førsteprosjektet med Khalifen (han derre Marokkanske vokalisten i Khalifatet), mye skitne slægers med Kevin Space back in the days. Jobber med Snikende Fiko sitt nyeste prosjekt. Du bør finne alt på Spotty.  Noen heavy storspillere i gamet på en utgivelse som slippea straks, som kanskje blir det nye høydepunktet. Satser på det. Jager alltid den neste slagern. Veldig gøy å få produsere ved siden av Tom12. Noe co-prods der og noe rykende ferskt som bare ligger til hvile før servering. Store shouts til Dat-gjengen.

Du har din egen adventskalender, kan du fortelle litt om den?
JA! Kalenderen er et av årets høydepunkt for meg. For en 3-4 år siden surret jeg rundt med en idé. Jeg hadde lyst til å gi tilbake og samtidig knytte meg til «up and comings» i artistmiljøet for å bygge relasjoner og for å åpne for framtidige prosjekter. Jeg tenkte så at hva behøver uetablerte artister for å markere seg i dagens klima? Jeg tenker at noe av svaret er beats som komplimenterer artisten. Under kalenderbeatsa er det ny vinnersjanse fra 1. – 24.desember. Som regel stikker vinneren av med en instrumental, men bak enkelte luker skjuler det seg større premier. Dette kan være i form av en etterbehandling av en innspilling gjort i Suset Lydstudio, eventuelt en innspilling gjort utenfor studio. Rett før nyttår stakk også 2 av årets deltakere av med engasjementspris. Kalenderen elsker oppmerksomhet og de deltakerene som gir litt ekstra underveis kan bli valgt ut som vinner av denne prisen. Forsøker å ordne nye tvister hvert år – for å holde det fresh.

Shouts til KALENDERKLIKKEN!

Sjekk ut fjorårets «Kalenderbeats» her:


Hva inspirerer deg?
Hendelser i det daglige liv, nye plugins, uoppdagede funksjoner i et musikkprogram og stort sett alt mellom himmel og jord. Jeg hører beats der andre hører støy og har en indre trang til å overføre disse ideene inn i et musikkprogram.

Hvem er favorittprodusenten?
Alt for vanskelig å svare på. Om den perfekte miksen av Scheps, Pensado, Rubin, Dre, Pharell, Timbo, Kanye, Rock, Preem, Dilla og Stargate hadde eksistert hadde jeg vurdert å velge den personen. De to første jeg nevnte her er forøvrig ikke nevnt som produsenter, men som lydmenn innenfor andre deler av aspektet. En blanding av overnevnte altså. Den velger jeg.

Hvis du kunne jobbe med en norsk artist (uavhengig av sjanger), hvem er drømmeartisten?
Oj oj… Denne er vanskelig å svare på. På en måte føler jeg vel at jeg allerede jobber med artister som er drømmeartister for meg, men om jeg skulle valgt uttafor “godteposen” måtte det kanskje blitt Aurora. Hun har så mye crazy ideer og en spesiell måte å framføre låtene sine på.

Har du noen tips til unge mennesker som kunne tenke seg å starte med musikk?
Jeg tenker at om det er musikk du er ment til å drive med så er det akkurat dette du bør satse på. Det er hyggelig å ta noen gitartimer eller lære noen akkorder på piano, men om det virkelig bor en liten produsent eller artist inni i deg så tror jeg du kjenner det ganske godt. Følg magefølelsen og kartlegg hva du er nødt til å lære deg. Noen kjører på med “learning by doing” og andre foretrekker skole for å lære seg «the grunnleggende». Det finnes masse flotte bøker du kan lese, artikler på ulike felt innen for produksjon. En grunnleggende forståelse for musikkteori er jo også ikke å forakte. Uansett handler det å lykkes med musikk om mye mer enn å være en dyktig musiker. Om folk syns du er en ekkel fyr å være rundt, er ikke businessen fruktbar. Uansett ferdighetsnivå. Go for it! Do you! Om jeg hadde kunnet linka opp til Shia LaBoef sin “Just do it”-video på Youtube så hadde jeg gjort det. Og ikke vær redd for å gå litt på trynet. Åssen skal du ellers lære hva som er rett for deg?


Har du noen prosjekter i 2018?
Ja. Noen jeg kan snakke om og andre jeg må holde on the low low. Jobbes mye med studioets nye videoformat. Følg meg på Suset Lydstudio på Facebook for oppdateringer.

Sist, men ikke minst: hvis du kunne jobbet med en artist (død eller levende) hvem?
Alt for vanskelig egentlig, men hadde gravd opp Michael Jackson any day for å lage en skive med han. Ikke av han altså, sammen med han. Dream big ey?