Spotlight: The White Shadow Of Norway

I Spotlight tar vi en prat med produsenter og beatmakere som sjelden får like mye oppmerksomhet som hovedartisten. I dette intervjuet tok vi en prat med legenden The White Shadow Of Norway.

I korte trekk, hvem er The White Shadow Of Norway?
Jeg er en norsk hiphop-produsent og turntablist som har vært aktiv siden slutten av 70-tallet. Begynte som DJ i 1978, vant DMC DJ NM i ´88 og ´89 og jobbet som klubb-DJ i New York på 90-tallet. Jeg spilte på alle de beste klubbene i New York. Jeg har produsert siden 1989, gitt ut 12 soloalbum featuring diverse rapartister, hovedsakelig fra Usa. Jeg har produsert og gjort cuts på ca. 500 utgivelser fra 1993 og fram til i dag.

Når starta du med musikken?
Faren min var musiker så det var alltid musikk hjemme hos oss. Det var gjennom han jeg oppdaget funk, disco og dj’ing på 70-tallet. I 1978 begynte jeg å spille selv på alt fra klassefester til barne-disco på Geilo. Jeg ble interessert i rapmusikk etter å ha hørt «Rappers Delight» av Sugarhill Gang på en mixtape med en lokal DJ – Dave Dale. Han spilte mye funk, og tidlig hiphop. Jeg begynte med scratching etter jeg hørte «Wheels Of Steel» av Grandmaster Flash på engelsk radio i 1981. Jeg vokste opp på 80-tallet, og drev med breaking og graffiti. Dette førte til at jeg gradvis ble interessert i hiphop-kulturen. Så startet jeg å lage beats i 1989, da det var den naturlige veien å gå og etterhvert fikk jeg endelig kjøpt meg en sampler.

Hva er annerledes i 2018 kontra da du starta?
I 2018 kan alt ordnes på nettet.

Hva slags utstyr brukte du da du starta og hva foretrekker du å bruke nå?
På begynnelsen av 80-tallet lekte jeg meg med trommemaskiner, og synther som fatter’n hadde. Han var utstyrsfreak i tillegg til gitarist og sanger. Da jeg begynte å lage beats seriøst i ’89, var den første sampleren jeg hadde en Roland S-550. Deretter kjøpte jeg meg en EMU SP-1200 og lagde beats på den. Så gikk jeg over til en Akai S-1000 på 90-tallet, før jeg byttet til diverse software i 2000.

The White Shadow Of Norway 4

Du er kjent som en hiphop-produsent, men har du jobba med artister i andre sjangere og evt. hvem?
Jeg har ikke jobbet med artister i andre sjangere annet enn med samples og diverse soloer. Soloene er spilt med tradisjonelle instrumenter og blandet med hiphop. Jeg lager også house og disco edits. Jeg har mitt eget label for akkurat det som heter Uncut House  Records. Har også mitt eget hiphop-label som heter Uncut Productions. Det er Foundation Media i New York distribuerer begge.

Hvordan vil du selv beskrive musikken din?
New school hardcore underground hiphop som stilmessig er inspirert av den urbane jungelen i New York. Pluss den fine naturen i Norge. Så det må bli en blanding av det.

Hvilke artister har du på merittlista?
Snoop Dogg, Rakim, Kool G Rap, KRS-One, Big Daddy Kane, Craig G, Masta Ace, Raekwon, Killah Priest, Cappadonna (Wu Tang Clan), Melle Mel, M.O.P., The Beatnuts, Joell Ortiz, Crooked I (Slaughterhouse), Canibus, Chino XL, Fat Joe, Big Pun, Guru (Gangstarr), Prodigy (Mobb Deep), AZ, Ras Kass, Edo.G, Sadat X (Brand Nubian), Sean Price, Shaquille O’Neal, Talib Kweli, Tash (The Liks/Alkaholiks), R.A. The Rugged Man, Immortal Technique, Illmind (Drake, Kendrick Lamar, J-Cole, Dreamville, etc), Young Buck (G-Unit), Malik B (The Roots), A.O.T.P. (Army Of The Pharaohs), Jedi Mind Tricks, U.G. (Cella  Dwellas), Tragedy Khadafi, Sheek Louch (The L.O.X / D-Block), The Snowgoons og ca. 300 til.

Sjekk ut en spilleliste med 200(!) The White Shadow Of Norway produksjoner:

Hvem er favorittprodusenten(e)?
Trevor Horn, Quincy Jones, og Francois Kevorkian generellt. Pete Rock, DJ Premier, Marley Marl, og 45 King er favoritt hiphop-produsentene mine. Todd Terry og Masters At Work er favoritt house-produsentene, men det er mange fler som er ekstremt bra.

Hvor finner du inspirasjon til å lage musikk?
Først og fremst av å høre på musikk. Helst annen musikk enn hiphop. Det å lete etter samples, se filmer, spille TV-spill, ja, hva som helst egentlig – så lenge det har lyd.

Hvilken utgivelse er du aller mest fornøyd med å ha bidratt på?
Jeg er mest fornøyd med «Blaze Of Glory» som er en samler med de beste låtene fra albumene mine.

Har du noen prosjekter som slippes i 2018?
Blir nok et nytt album fra meg i år, som vanlig. Det blir helt annerledes enn de tidligere albumene mine, uten at jeg vil si så mye om det nå annet enn at det er hiphop. Albumet til King Magnetic fra AOTP hvor jeg har produsert låten «I Can’t» slapp nettopp ut på vinyl. Maylay Sparks sin debut «Legend In My Own Mind» kom det re-issue av på CD nylig. På den gjorde det meste av beats og cuts. Defiant 3 fra Creative Juices som er Jise One fra Arsonists. Alucard og IDE kommer også med album jeg har gjort cuts på, og det gjelder også Wyze Mindz. 13. april kommer det en ny Capital X singel som jeg har gjort cuts på. Den er produsert av Salvador fra Darkside Of The Force og har med Gabe Rosales på bass. Gabe ,har turnert med Jennifer Lopez, Christina Milian, osv. Great Peso fra The Fearless Four er en old school legende fra New York som jeg har jobbet med. Blant annet på klassikeren «Rockin’ It» på Enjoy records som kom ut på 80-tallet, Jeg gir også ut en remix av en singel av «The Anthem» fra Blaze Of Glory skiva som gjester Snoop Dogg, KRS-One, og Keith Murray om litt.

Har du noen gode råd til unge mennesker som ønsker å starte med 
musikkproduksjon?
Når dere har lært dere «the basics», finn din egen stil. Ikke herm etter andre
for mye. Det finnes allerede nok musikk som er lik det forrige. Ikke følg det som er hot nå for tida. Det trengs noe helt nytt som samtidig er bra. Lag kun musikk fordi du liker å gjøre det. Ikke gjør det for fame eller cash, men det er viktig å lære seg «bizness».

Sist, men ikke minst: Hvis du kunne jobbet med en artist (død eller levende) hvem ville det vært?
Da kunne det hvert interessant å lagd en supergruppe ut av hele
Parliament/Funkadelic-gjengen. Fått med oss James Brown, Jimi Hendrix,
Jim Morrison, Johan Sebastian Bach og David Axelrod. Da ville jeg kalt gruppa
for GaleMathiaz.

Hør The White Shadow Of Norway på Spotify: