Spotlight: RalphomaN

Foto: Kjetil Kindseth

I Spotlight tar vi en prat med produsenter og beatmakere som sjelden får like mye oppmerksomhet som hovedartisten. I dette intervjuet tok vi en prat med beatmakeren og produsenten RalphomaN.

I korte trekk, hvem er RalphomaN?
Mitt navn er Ralph, jeg er en 35 år gammel pappa. Opprinnelig fra Tårnåsen/Kolbotn, men er bosatt i Fredrikstad. Gikk tidligere under aliaset Kølla fra gruppa Kølla og Bølla som ga ut en av de 10 første offisielle norskspråklige raputgivelsene i 1999. Jeg rapper, sprayer, mekker beats og er produsent.

Når starta du med musikken?
Har pusla med rapping siden 1993. Lagde min første ”loop-beat” i 1994. Da var jeg 11 år gammel. Den gang med en dobbel kassettspiller. Ved å spille av et beat-parti fra den ene kassetten, ta opp med den andre, trykke pause, spole tilbake, rec, pause, spole tilbake, rec osv, helt til det ble en loop. Spilte inn en dårlig rap på engelsk over det etterpå. Jeg kalte meg Mc Street (hahahaha). Lagde noen beats på et Yamaha Portapro keyboard med ganske reduserte muligheter fra jeg var 12 til jeg var 14 år gammel. Vil si at det var først i slutten av 1997 jeg fikk meg brukbart utstyr til å lage beats, så jeg vil offisielt si 1997.

Hva slags utstyr brukte du da du starta og hva foretrekker du å bruke nå?
Fra 1997 til 2004 brukte jeg en Roland MC-303 Groovebox, Yamaha Portapro keyboard, Boss SP-202 Dr.Sample og en Roland VS-840 8 spors track recorder med zip disker, alt koblet sammen i MIDI.  Jeg brukte også en platespiller til sampling og cuts. I 2004 var da jeg først fikk meg en pc med Cubase SX (2002-versjonen). Jeg brukte ikke datamaskin før da. Skaffa meg også etterhvert en Akai MPC 2000 med floppy drive som jeg brukte hyppig over en del år (solgte den til St.John fra Dusty Coverz, han tar heldigvis vare på babyn min). Bassgitar har jeg også brukt som et hjelpemiddel for å legge bass og et Yamaha DGX-200 keyboard for bass og annet pling plong.  Fra til 2013 til dags dato har jeg brukt en HP laptop fra 2005 som jeg fikk fra Philla (Shout out til Philla!), Cubase SX fra 2002, Line 6 TonePort UX2 lydkort (som jeg også fikk fra Philla), Yamaha DGX-200 keyboard (til basslinjer, akkorder og annet pling plong. Bruker ikke plug-in synther) og en Røde NT1-A mikrofon til vokal.

Ralph2
Foto: Kjetil Kindseth

Hvordan vil du selv beskrive musikken din?
Jeg er veldig glad i det tradisjonelle 90-talls samplebaserte East Coast boom bap-soundet. Så mesteparten av det jeg har laget og lager preges mye av det. Mye chopping av samples og kombinering av samples fra helt forskjellige ting. Trommer er viktig for meg. Jeg laster aldri ned eller kjøper drumkits-pakker fra nettet. De har jo 30 000 andre folk brukt også. Alle trommelyder jeg bruker har jeg funnet selv ved å grave i gammel musikk. Setter av hele dager til å bare grave og ”stack´e ammo” til senere. Å grave etter samples er en stor del av prosessen.  Jeg lager også ofte en kombo mellom sampling og melodier jeg spiller selv. Jeg har produsert mye hvor jeg har spilt alt selv og ikke samplet noe som helst av, med unntak av trommelydene.

Du er mest kjent som en hiphop produsent, men har du vært innom andre sjangere også?
Jeg vil starte med å si litt om begrepet «produsent». Produsentrollen har jeg hatt siden 1997. Det vil si at jeg har jobba med folk i ”studio”, hatt en visjon og vært en slags mentor som dirigerer artisten i riktig retning. Det er forskjellen på å være en produsent og en beatmaker. Jeg er begge deler. Jeg ser stadig beatmakere som kaller seg for produsenter uten at dem er det. Get your shit straight! Jeg vil også legge til at når jeg sender en beat til noen jeg jobber med, som spiller inn et annet sted, så sender jeg en skissebeat. Så når jeg får tilbake vokalspora så lager jeg ferdig beaten og former den rundt vokalene mens jeg mikser det. Det føler jeg også at inngår i produseringa og ikke bare beatmaking. Jeg har eksperimentert med andre sjangere. Rapbeats er jo i utgangspunktet en blanding av sjangere. Har vært innom psytrance en liten periode på grunn av broren min, retro synth wave, r´n´b og melankolsk film musikk, for å nevne noe. Sjanger har ikke noe å si, så lenge musikken treffer meg. Er forresten pornofilm musikk en egen sjanger? Noen som veit? (Red.anm. Tror det!)

Sjekk ut «Status Quo» med GrundlaG. Produsert av RalphomaN: 

Hvilke artister har du jobbet med så langt?
GrundlaG, Equicez, El Axel, Chico Pato aka. Sentrum, Bølla, The Hurta Cru, Zig Zag Zoo, Teorim, Simon Slendrian, Faktor, Gandhji, ILL Vokabular, Younes Khalif, Philla, Andi, Eyemo, Gimmik, Kev-in-Space, Alpha One (RIP), Shapeshifter (RIP), INT, Alex Sativa, Celis, Noia, Endis, Seed the emcee, Omar, Kåå Dobbel, Feit’n fra Kolbotn, Claudio a.k.a Analyze Dizz, KJ, MesAyah, Soloman Gehazi (U.K), Matt D Rigtheous (U.S), Efx Del Barrio (Chile), Sally Sheriff (Australia), J-Zino, Ubåt, Loys Doy, Speakern På Huet, Kenema, Pontus, Tonna Brix.   

Hvem er favorittprodusentene?
Tommy Tee, Dj Premier, Pete Rock, Large Professor, Marshtini, Dj Muggs, Akhenaton (IAM), E-Swift, RZA, 4th Disciple, Soul Theory, Alpha One, Poppa Lars, Ubåt, Jester, Organized Noize, Bomb Squad, Havoc, Dj Embee, Leaf Dog, Nasty Kutt, MF DOOM, 7L, D.R Period, Dr.Dre, Statik Selektah, Mr Green, C-Lance, Stoupe the Enemy of Mankind og sist men absolutt ikke minst, J-Dilla!

Hvilken utgivelse er du aller mest fornøyd med å ha bidratt på?
Jeg vil først si demo EP’en til Xtra Crew (Equicez) fra 1999. Jeg produserte halvparten av beatsa på den. Den ble spilt inn og miksa hjemme på gutterommet mitt i gamle rekkehuset til muttern, høsten 1998 og vinter/vår 1999. Muttern ga oss hjemmelagde boller og saft. Jeg hadde ikke lagd beats så lenge da og jeg syntes at Axel, Cast og Chico Pato var noen av de beste rapperne jeg hadde hørt i Norge på det tidspunktet. Ellers er jeg mest fornøyd med arbeidet jeg har gjort på det kommende GrundlaG albumet som treffer jorda i høst! Beware!

Sjekk ut J-Zino «Dark Clouds». Produsert av RalphomaN:

Hvilken norsk artist kunne du tenke deg å jobbe med?
På norsk: Bad Spit. På engelsk: Salvador.

Hva inspirerer deg?
Alt mulig egentlig. Sønnen min <3 Både gode og vonde situasjoner i livet mitt, hverdagsliglivet, samfunnet, politikk, gode minner, dårlig minner, historie, okkultisme, bøker, sitater, ord, lyder, når jeg finner samples jeg vil bruke, chopping og edit av samples, jamming på keyboardet, bra filmer, 90-talls rap, graffiti, b-boying, når den ekte hiphopkulturen ivaretas og holdes levende, tits.

Hva kan vi forvente oss i framtida?
GrundlaG albumet som slippes i høst! Det er 20 år siden første GrundlaG demo CD’en, så det var på tide å gi ut et offisielt album. Jeg har produsert hele albumet, med unntak av en beat fra Marshtini og en beat fra Ubåt (Shout-outs til Marshtini og Ubåt!)Vi har med oss noen spennende gjester på skiva som jeg ikke vil avsløre før den slippes. Den vil bli utgitt på alle digitale plattformer via C+C records. På CD og vinyl. (Shout-outs til Abel, ILL Vokabular og Christer Falck!)

Har du noen gode råd til unge mennesker som ønsker å starte med musikkproduksjon?
Ikke vær for opptatt av hva andre lager. Gjør heller din egen greie. Finn din egen stil og særpreg på det du lager. Det er ikke noe galt med å være inspirert av noe, alle er jo det. Min erfaring er at man finner sin egen stil lettere og utfordrer kreativiteten sin mer ved å lære på egenhånd. Eller så lærer du jo bare hva en annen gjør. Da jeg starta å lage beats fantes det ikke YouTube med tutorials. Jeg hadde ikke nett en gang! Det er mange billige triks og snarveier ute og går for tiden, og det kan høres!

Sist, men ikke minst: Hvis du kunne jobbet med en artist (død eller levende) hvem ville det vært?
Død: Big L. Levende: MF DOOM.

Sjekk ut RalphomaN på SoundCloud for å høre flere av hans produksjoner: