Spotlight: Paul Bernard

I Spotlight tar vi en prat med produsenter og beatmakere som sjelden får like mye oppmerksomhet som hovedartisten. I dette intervjuet tok vi en prat med den eklektiske produsenten Paul Bernard.


I korte trekk, hvem er Paul Bernard?

Jeg er en laid back ung type i en eldre kropp. Musikkavhengig og har en uimotståelig trang til drive med noe kreativt, noe som har resultert i både musikk, tekst, fotografering og videoproduksjoner. Jeg er en av dem som sier at jeg liker all musikk og som faktisk gjør det. Sånn ellers blir jeg mer og mer nerdete og «sosial awkward» for hvert år som går, og tiden er en av mine største fiender.

Når starta du med musikken?
Begynte med luftgitar da jeg var fem før jeg gikk over til ekte trommer da jeg var ni år. Kjøpte meg et Yamaha-keyboard ikke så lenge etter. Mamma og pappa var så snill (og dum) å gi meg et trommesett som ble hyppig brukt til alles glede. Etter en kort tid i nabolagbandet “Nasty Boys” hvor jeg rappet (uten å egentlig like rap, men kunne ikke synge) og lagde det meste av musikken, så begynte jeg å lage min egen instrumentalmusikk som 11-åring.

Hva slags utstyr brukte du da du starta og hva foretrekker du å bruke nå?
Jeg lagde mine første låter med et Mapex-trommesett og nevnte Yamaha PSS-270. Tok opp på kassett og lagde flere “spor” ved å (hold deg fast) ta opp trommer på en kassett for så å kopiere over til en annen kassett samtidig som jeg brukte en høyttaler som mikrofon til å ta opp keyboardet med. Dette gjorde jeg gjerne i flere runder hvis jeg skulle ha flere spor. Kopierte frem og tilbake mens jeg tok opp via høyttaleren. Av en eller annen grunn klarte jeg å memorisere hele strukturen, inkludert diverse breaks og variasjoner, og spilte inn trommene aller først uten klikk eller noe. Høres nesten imponerende ut i ettertid, men jeg har alltid vært slik; jeg har ikke peil på noe teknisk og har alltid bare brukt det jeg hadde for hånd. Aldri hatt noe særlig budsjett heller.

Jeg oppdaget etter hvert Fasttracker II og brukte dette i lang tid, lenge etter at folk hadde gått over til FL studio. Dette gjorde jeg rett og slett bare fordi jeg kunne programmet så godt og jobbet mest effektivt med det. Tok etter hvert ut spor for spor og mixet i Sonic Foundry Vegas (videoprogrammet – nå Sony Vegas). Har vært innom Madtracker, Cakewalk, Reason, Fruity Loops, Buzztrax og Nuendo før jeg endte opp med Cubase, som jeg bruker nå. Hadde Cubase i mange år før jeg begynte å bruke det fordi jeg skjønte ikke bæret av det. Vi snakker pc-høyttalere og mikrofon rett inn i originalt lydkort i lang tid!

Jeg har ikke brukt samples på veldig mange år. Ikke fordi jeg er “anti”, men fordi jeg elsker å lage all musikken, spille den og å utfordre meg på den måten. Det er nok av fete folk som er kjempeflinke med samples (waddap, Marshtini og Handycat). Jeg har også til en viss grad holdt meg unna synthbaserte beats, der er det også andre dødsfete produsenter anyways (s/o til Soul theory og Hkon). Jeg har kanskje skapt et mer organisk sound, mer påvirket av rock og pop fremfor tradisjonell hiphop. Hovedsakelig fordi jeg bruker mye gitarer og bassgitar i tillegg til diverse vsts. Trommene programmeres alltid (beat for beat), evt. kombineres med live-trommer. Ingen sample-loops.

PaulB1
Du er for mange kjent som en hiphop-produsent, men hvilke artister innen andre sjangre har du jobbet med?
Jeg har gjort en del mer poppete remixer for diverse. Tone Rose Bratland (pop), Camilla North (ballade) og Sir Øyvind Berge & His Imaginary Orchestra (60-tallsinpirert poprock), er noen som bør nevnes. Ellers har jeg laget både elektronica, singer/songwriter-musikk, og masse rock under egne prosjekter. Har gjort mye forskjellig i live og band sammenheng som ikke har blitt printet på plate.

Hvordan vil du selv beskrive musikken din?
Eklektisk? Schizofren? Jeg føler at jeg er ganske allsidig og gjør mye forskjellig, men når det kommer til Hiphop-produksjoner for andre rappere så har jeg prøvd å tilpasse meg (noe), men samtidig krydret med en liten touch av Paul Bernard. Jeg har allerede nevnt organisk, og mer påvirket av rock og pop enn tradisjonell hiphop. Melodier er viktig for meg. Jeg er også veldig glad i filmmusikk og lager mye «den type» instrumentaler, som noen ganger omgjøres til, eller faktisk ender opp som hiphop beats. Jeg elsker forøvrig å lage mørkere, mer dystre type beats.

Når det er sagt så skal det også sies at jeg har laget mer tradisjonell rett frem type beats også. Men Hiphop har en tradisjon for å ha en “enkel” struktur, i den forstand at det er hovedsakelig få elementer i musikken. Trommer, bass, en sampling eller melodi. I tillegg er det ofte loop-basert. De samme fire taktene gjentar seg gjerne gjennom en hel låt. Jeg liker å hive på alt mulig i mange lag og gjerne variere strukturen for så å forandre hele opplegget i løpet av låten. Stilen min har nok vært “litt for mye av det gode” for mange rappere, derfor må jeg tilpasse meg en del hvis jeg lager for andre. Ønsker du å høre mitt egentlige veldig typiske PB sound må du høre på soloutgivelsene mine. Til tross for en litt annen vri på beatsa mine så tror jeg at mange rappere egentlig hadde hørtes ganske fet ut på den type produksjoner, men det er ikke alltid like lett å høre på forhånd. Jeg har dog klart å lure noen til å bruke sånne type beats innimellom.

Hvilke artister har du på merittlista?
Jeg har samarbeidet mest med norske artister. Av utenlandske kan jeg nevne Perseph One (US), Epic Rain (Island) og S.Dash Rock aka Scoob Rock (Sverige). Av norske: Sirius, El Axel, Fabe/Elàn, Oral Bee, Salvador Sanchez (Darkside Of The Force), Tor Even Terror (Vågsbygd Handy), Feitn fra Kolbotn, Andrè Jensen, Kjartan Gaulfossen, Big Daddy Karsten, Isso (The Rovers), Makaber, PederPederMayne, Chem, Teo, Gandhji/Graa Sky, Speakern På Huet, Hajoken, INT, Sheepy og mange flere. Spesiell S/O til Mesayah, Delario, Iza og Sir Øyvind Berge.

PaulB3
Hvem er favorittprodusentene?
Altfor mange. Blant annet: Trent Reznor, El-P, Beastie Boys & Mario Caldato Jr., Organized Noize, Deathprod & Motorpsycho, 40, Boi-1da, Fredro Starr, Rick Rubin, Glenn Ballard, Prince, Ski, Yngve Andersen (Blood Command), Sigur Ros, Jim Steinman, Lady Gaga, Snowgoons, Redman & Sermon, DJ U-Neek, Benny Blanco, RedOne, Just Blaze, Cool & Dre, Kanye West.

Hvilken norsk artist kunne du tenke deg å jobbe med?
Jeg elsker norsk musikk, så her er det umulig å nevne bare én artist! De fleste artister tror jeg er way out of my league da, men det hadde vært superkult å hørt Sigrid, Aurora, Astrid S eller Odd Nordstoga på noe PB musikk. Har mange vokalister på listen min; Supa Sayed, Christel Alsos, Oda, Morten Harket og Kari Rueslåtten blant annet. Av rappere: Kjartan Gaulfossen, Sirius, Onkl P, Karpe, Shift, Dårlig Vane og Vågsbygd Handy (alle på samme låt, sa du?). Biru Baby kunne også vært moro å gjøre noe crazy shit med!

Hvor finner du inspirasjon til å lage musikk?
Jeg tror at jeg er en av de heldige som bare må lage musikk uansett om det er en plan for det eller ikke og jeg blir stort sett trigget veldig lett. Det kan komme fra musikk jeg hører på eller det kan være en lyd jeg finner, en melodi eller et riff jeg klimprer frem på gitar eller piano. Musikken som trigger meg mest er typisk lavmælt singer/songwritermusikk og film scores. Bare et ord kan være nok, en melodi eller bare stemningen i seg selv. Jeg kan allikevel ende opp med en hardcore raplåt eller en dyster rockelåt, så lenge noe trigger kreativiteten kan det gå alle veier! Alle mine egne låter er hovedsakelig laget på gitar eller piano først. Hvor mange andre produsenter/rappere kan spille alle sine egne låter på gitar, lism?

Hvilken utgivelse er du aller mest fornøyd med å ha bidratt på?
Kanskje teit å si det, men musikalsk sett er jeg mest fornøyd med mange av mine egne sololåter som “En ny side (remix)”, “Flammer” og “En av oss”.  Der er det ingen kompromisser eller begrensninger, og jeg gjør akkurat som jeg vil! Ellers er jeg veldig stolt over Feitn fra Kolbotn sin “Noe bedre” som helt tilfeldig fikk spilletid i sesong 2 av NRK-suksessen “Skam” (beste scenen i hele serien!). Fikk dog mange kommentarer på at den minnet veldig om Onkl P & De Fjerne Slektningenes “Styggen på ryggen”. Det bør nevnes at låten vår ble sluppet flere år før deres låt. Tar det uansett som et kompliment da “Styggen på ryggen” er av de beste norske låtene ever, uansett sjanger. “Noe bedre” har også en produksjon som musikalsk sett er veldig typisk meg. De som vet vet. Grunnen til at den ble akkurat slik var at jeg lagde egentlig en remix av låten, og dermed fikk jeg gjøre akkurat som jeg ville, vokalen var allerede spilt inn. Heldigvis falt det så godt i smak hos Feitn at han brukte den på “Tjukken EP”. “Vakse gut” av Kjartan Gaulfossen og “Questions” av Damien ft. Adrian Jørgensen er også favoritter. Gjorde også et par remixer av Gandhji/Graa Sky låter som jeg liker godt, “Mørk verden” og “Lavtlønna” og en remix av “Fuggel” av Kjartan Gaulfossen og Erlend Smithee er også en beat som jeg er stolt av.

Under kan du sjekke ut en video på YouTube av Tone Rose som er produsert av Paul Bernard:

Har du noen prosjekter som slippes i 2018?
De siste årene har jeg gjort få produksjoner for andre. Har en million beats liggende, men har ikke kommet meg til å få orden på dem enda. Tenker å få freshet opp en del og selge dem. Så er du rapper og liker stilen, så er det bare å skrike ut! Siste beaten jeg gav bort var til OJ fra Speakern På Huet, forhåpentligvis dukker den opp i nær fremtid! I tillegg til livet har jeg rett og slett prioritert egen musikk den siste tiden. Jeg gjør alltid all produksjon på egne utgivelser og i 2018 slippes det et album i august som er et slags alternativt rockealbum. I tillegg vil det slippes en EP/et album, som er mer pop-preget, senere på året. Jeg jobber med begge prosjektene parallelt nå. Kanskje det dukker opp noen rappere som vil beats i løpet av året også? Who knows?

Har du noen gode råd til unge mennesker som ønsker å starte med musikkproduksjon?
Jeg vil ikke tro noen gjør dette hvis ikke de har lyst, det bør alltid være utgangspunktet og den største motivasjonen. Mitt tips er å være åpen og å lytte på masse forskjellig type musikk, være tålmodig, og være nysgjerrig nok til å lære seg både teknikk og teori (dette kommer ofte etter hvert). Som alt annet man lærer seg så kan det være lurt, kult og naturlig å etterligne musikk man liker, men etter hvert bør en prøve å finne sin egen stil eller vri på ting. Når alt kommer til alt er det vel egentlig ikke noe rett og galt når det gjelder musikk (heldigvis). Så lenge man har det gøy og kan stå for det man skaper så er det bare å kjøre på!

Sist, men ikke minst: Hvis du kunne jobbet med en artist (død eller levende) hvem ville det vært?
Skulle gjerne laget musikk sammen med Trent Reznor til en låt der Taylor Swift skrev tekst og melodi, Prince og Dave Grohl spilte alle instrumentene, Sigur Ros lagde introen, Mogwai lagde avslutningen, Lady Gaga og Bizzy Bone hadde hovedvokal mens Tupac og Kendrick Lamar rappet back to back på den. Noe i den duren.